Lovas
nemzet a magyar, hallani sokszor, ám mára már sajnos hanyatlóban van régi
dicsőségünk. Joggal kérdezhetitek, hogy mi köze ennek a sporthoz? Valóban lovas
nemzet voltunk, 1930 óta magyar sikerek kísérik végig a fogathajtás történetét.
Lássuk hát, hogyan is alakult mindez.
A
szekerek, kocsik megjelenésével egész Európában népszerű lett a kocsizás, ám
Magyarországon még kiemelkedőbb helyet kapott. A kocsiló volt a gazda
büszkesége. A rossz útviszonyok miatt nagyon ügyesen kellett érteni a
fogathajtáshoz, ha valaki sértetlenül akart célba érni, így hamar külön
mesterséggé nőtte ki magét ez a foglalkozás. Nem csoda hát, hogy ezzel
egyszerre megjelentek a fogatversenyek is. Ám a versenysport szabályzata csak a
két világháború között alakult ki.
A
30-as években Pettkó-Szandter Tibor aratott sikert Aachenben, 58-61 között
pedig a gyöngyösi Kádár László szerzett hírnevet magának. Természetesen
mindketten magyar tenyésztésű lovakkal. 1964-ben Szentmihályi Ferenc nyerte a
nemzetközi négyesfogat versenyt, szintén Aachenben.
A
népszerű négyesfogathajtás 1969-ben vált hivatalosan elismert versenyágnak,
szakágnak. Ezt követően, 1971-ben Budapest volt a házigazdája az I. Hajtó
Európa-bajnokságnak és a Hivatalos Nemzetközi Ugróversenynek. Azt hiszem,
egyértelmű ennek az eseménynek a jelentősége. Az 1-es rajtszámot nem más
viselte, mint Erzsébet királynő fogata. Ez a fogat a bírálatkor az első helyet
is megszerezte magának stílusával, minőségével és lovai remek kondíciójával.
Erzsébet királynő fogata |
A
versenyen három számban, díjhajtásban, távhajtásban (maratonhajtás), valamint
akadályhajtásban mérték össze tudásukat az indulók. A versenyszámok összesített
eredményei alapján az akkori magyar klasszis, Abonyi Imre szerezte meg az
aranyérmet, ám a magyar csapat másik két tagjának sem kellett szégyenkeznie,
Fülöp Sándor ezüstérmes lett, Papp József pedig bronzéremmel zárta a
négyesfogathajtás első világversenyét.
Abonyi Imre |
Ez
csak a kezdete volt a sikereknek, 1972-ben a münsteri Négyesfogathajtó
Világbajnokságon is eredményesen szerepeltek a magyar hajtók, Abonyi, Fülöp és
Szentmihályi. Ugyanebben az évben a müncheni olimpia díszprogramjában is helyet
kaptunk, ahol Európa legjobb négyesfogatai vonultak fel. A nyolcból kettő
magyar volt: Papp József lovait Fülöp Sándor, Míg Bárdos György fogatát Abonyi
Imre hajtotta.
Papp József fekete fogata |
Az
1973-as windsori versenyen egyéniben nem szerepeltek annyira jól indulóink, ám
az Abonyi-Fülöp csapatnak még így is sikerült elhoznia a negyedik helyet.
A
következő évi, Svájcban rendezett világbajnokságon induló hajtóinkra méltán
lehetünk büszkék, hiszen díjhajtásban Abonyi, maratonhajtásban Fülöp, akadályhajtásban
pedig Bárdos győzedelmeskedett. Az összesített eredmények alapján a Dr. Várady
Jenő által vezetett magyar csapat aranyéremmel térhetett haza, és megszületett
az első magyar világbajnoki cím, amivel Fülöp Sándor büszkélkedhet.
Az
1975-ös lengyel négyesfogathajtó Európa-bajnokság győztese és aranyérmese
Abonyi Imre, második Bárdos György, míg a harmadik helyezett Muity Ferenc lett.
Az
76-os holland világbajnokságon Abonyi Imre emlékezetesen búcsúzott a versenyzéstől.
Díjhajtásban és akadályhajtásban is első lett, így egyéniben és csapatban is
aranyéremmel térhetett haza. A kiváló magyar csapat tagjai: Abonyi, Bárdos és
Fülöp.
Középen Abonyi, jobbra Fülöp, majd Bárdos |
1977-ben
a németországi Donaueschingen volt a IV. Európa-bajnokság színhelye. Többekben
felmerült a kérdés, hogy vajon Abonyi Imre nélkül is tudják-e majd folytatni a
sikersorozatot a magyar hajtók. A bírálat során nem arattak sikert
versenyzőink, ám rögtön a díjhajtásban látszott, hogy a magyarok méltán
híresek, Fülöp és Bárdos lett a legeredményesebb. Végül kisebb nagyobb
technikai gondok után Bárdos György megszerezte az egyéni aranyat, és a
csapatok közül is a magyar győzött, Bárdos, Fülöp és Muity révén.
Bárdos György |
A
IV. világbajnokság megrendezésére Kecskemét kapta meg a jogot, ami nem
véletlen, hiszen Bács-Kiskun megye a fogatsportok egyik bölcsője. Várady Jenő
szövetségi kapitány vezetésével hét magyar fogathajtó kapott helyet,
lehetőséget a világbajnokságon való induláshoz. Bálint Mihály és
Mátyus Viktor Szilvásváradról, Bárdos György Gyöngyösről, Fintha Gábor
Hortobágyról, Fülöp Sándor Kecskemétről, Muity Ferenc Kiskunfélegyházáról, míg
Papp József Dömsödről képviselhette a magyar színeket.
Érdemes
megjegyezni, hogy a külföldi fogatokban 21 olyan lovat láthattak a nézők,
amiket korábban Magyarországon vásároltak. Díjhajtásban a legjobb magyar
eredményt Bárdos érte el harmadikként, maratonhajtásban viszont taroltak a
hazai hajtók, az első hat helyet megszerezték. Holtversenyben Bálint Mihály és
Muity Ferenc végzett az élen, majd Bárdos, Fülöp, Papp és Mátyus volt a sorrend.
Akadályhajtásban Bárdos negyedikként, Muity ötödikként ért célba.
Összesítésben
ismét szép eredményeket értünk el, az egyéni aranyérmes Bárdos György volt,
másodikként, hasonló hibaponttal Fülöp Sándor végzett, míg a világbajnokság
harmadik helyezettje Muity Ferenc lett. Csapatban is megvédték a világbajnoki
címet, Bárdos György, Fülöp Sándor és Papp József kiemelkedő teljesítményének
köszönhetően.
Bárdos szürke fogata |
84-ben
ismét Magyarországon, ezúttal Szilvásváradon került megrendezésre a
világbajnokság. A külföldi versenyzők egyre jobban zárkóztak fel a magyar
élvonalhoz, így egyre nehezebb volt helyt állni ebben a sportban is. Ám azt
kell mondanom, hogy a magyar csapat nagy reményekkel állhatott rajthoz. Bárdos
György számára a tét hatalmas volt, mindenki kíváncsi volt rá, hogy harmadjára
is meg tudja-e szerezni a bajnoki címet. Végül a három szám (ezek közül egy
kimondottan nehéz maratoni pálya) után az egyéni aranyérmet Juhász László
szerezte meg, de a többi magyar hajtó sem maradt szégyenben. Az
ezüstérem Bárdos György, míg a bronzérem Bálint Mihály nyakába került.
Negyedikként Bozsik József, ötödikként Sipos Lajos végzett. Egyértelmű tehát,
hogy csapatban is világbajnok lett Magyarország Juhász László, Bárdos György és
Fülöp Sándor révén.
Juhász László |
86-ban
és 88-ban további két ezüstöt szerzett a csapat, 90-ben pedig a bronzérem lett
a jutalmunk. Hajtóink továbbra is eredményesek hazai és nemzetközi szinten is,
joggal lehetünk hát büszkék rájuk.
Ez a rövid
összegzés Herneczky Frigyes munkája nyomán készült.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése